
Prokura to wyjątkowy rodzaj pełnomocnictwa, które udzielane jest przez przedsiębiorcę. Dzięki niemu prokurent ma prawo reprezentować firmę podczas czynności sądowych i pozasądowych. Może znacząco usprawnić to funkcjonowanie przedsiębiorstwa, jeśli osoby nim zarządzające potrzebują wsparcia. Mowa tutaj o członkach zarządu, czy też wspólnikach. Prokurent musi być zgłoszony w KRS (KrajowymRejestrze Sądowym) oraz CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji oDziałalności Gospodarczej).
Jakie są rodzaje prokury?
Prokura występuje pod wieloma postaciami, a wszystko zależy od indywidualnego przypadku. Wszystko zależy od tego, ilu osobom udzielane jest pełnomocnictwo. Istotny jest także charakter prokury – łączna, czy oddzielna. Kodeks Cywilny wyróżnia takie rodzaje prokury, jak:
1. Prokura oddzielna (zwana samoistną/jednoosobową) – pełnomocnictwo udzielane jest wyłącznie jednej osobie.
2. Prokura łączna – pełnomocnictwoudzielane jest jednocześnie wielu prokurentom. Ich ilość zależy wyłącznie od potrzeb przedsiębiorstwa. Wymaga ono współdziałania co najmniej dwóch pełnomocników. Każdy z prokurentów posiada konkretny zakres umocowania, jednak nie może podejmować decyzji samodzielnie. Podstawą jest tutaj wzajemne porozumienie prokurentów.
3. Prokura mieszana – pełnomocnik wykonuje swoje czynności w porozumieniu z zarządem lub wspólnikiem reprezentowanej firmy.
4. Prokura oddziałowa – jest to specyficzne pełnomocnictwo, które obejmuje wyłącznie czynności związane z danym oddziałem (wpisanym do KRS).
Kto ustanawia prokurę?
Prokura może być udzielona przezprzedsiębiorcę, który potrzebuje pełnomocnika. Zgodnie zprzepisami prawa prokurę może ustanowić:
- Spółka osobowa prawa handlowego(jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna).
- Spółka kapitałowa prawa handlowego (z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna).
- Przedsiębiorcę, który w ramach swojej działalności posiada wpis do KRS (m.in. fundacje, stowarzyszenia).
- Wspólników spółki cywilnej.
- Przedsiębiorę, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
W przypadku dwóch ostatnich punktów po ustanowieniu prokury zostanie ona uwzględniona w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W dokumentacji pojawi się adnotacja dotycząca pełnomocnictwa.
Podmiot, który ustanowił prokurę może ją w dowolnym momencie odwołać. Musi on jedynie złożyć oświadczenie woli o odwołaniu prokury. Teoretycznie nie wymaga to pisemnego oświadczenia, jednak warto zrobić to dla własnego bezpieczeństwa. Jest to również materiał dowodowy.
